Jako największy, prywatny pracodawca w Polsce mierzymy się z wyzwaniem związanym z komunikacją wewnętrzną z naszymi pracownikami. Dział odpowiedzialny za ten obszar ma pełne ręce roboty, m.in. związanej z odpowiadaniem na pytania osób zatrudnionych w Biedronce. Dlatego właśnie wdrożyliśmy nowe narzędzie – chatbot – który sprawnie radzi sobie z wątpliwościami naszych pracowników. Nasze narzędzie, które w tym roku odbyło już ponad 120 tysięcy rozmów, otrzymało właśnie główną nagrodę w konkursie Siła Przyciągania, organizowanym przez Puls Biznesu.
System uruchomiliśmy w lutym tego roku na portalu pracowniczym, dostępnym dla każdego na jego prywatnym urządzeniu. Pracownicy zamiast oczekiwać w kolejce na infolinii lub opisywać zapytanie w wiadomości mailowej, mogą odtąd korzystać z rozwiązania dostępnego 24/7.
Pracownicy pionu HR, obsługujący infolinię oraz skrzynki mailowe dedykowane programom socjalnym, poświęcali wiele czasu na odpowiadanie na powtarzające się pytania dotyczące podstawowych informacji. Średnio w ciągu roku na infolinii odbieraliśmy ponad 10 tys. połączeń.
Marcin Rybicki, Menedżer ds. Komunikacji Cyfrowej
Jesteśmy jedną z pierwszych polskich firm, która wdrożyła taki projekt. Początkowa „wiedza” chatbota ograniczała się jedynie do odpowiedzi na pytania związane z pakietem socjalnym. Nie wiedzieliśmy wówczas, że za parę tygodni zmierzymy się z pandemią, która zweryfikuje skuteczność nowego kanału komunikacji.
Oskar Smerdzyński, Starszy Specjalista ds. Komunikacji Cyfrowej
Już w marcu okazało się, że główne zalety nowego narzędzia mogą być wykorzystywane w sytuacji kryzysowej przez dział personalny. Dane z masowej liczby rozmów pozwoliły na bieżąco wyłapywać trendy w zapytaniach i od razu na nie reagować. Jednocześnie możliwe było przekierowywanie pracowników do aktualizowanych na bieżąco informacji związanych z COVID-19, a zwłaszcza zmieniających się wciąż restrykcji w branży handlowej. Skuteczna komunikacja wewnętrzna w tamtym okresie nie byłaby możliwa bez automatycznej i masowej komunikacji w tym kanale.
Od momentu wdrożenia na bieżąco rozbudowujemy nasz system. Odpowiada już nie tylko na pytania dotyczące programów socjalnych, ale też z obszaru kadrowo-płacowego. Za jego pośrednictwem pracownik może realizować również indywidualne procesy HR. Chatbot umożliwia także przeprowadzanie szeregu inicjatyw wewnętrznych, budujących zaangażowanie pracowników.
Od początku 2021 r. do połowy listopada przeprowadzono 111 tys. rozmów, podczas których wysłano 1,42 mln wiadomości. Złożono ponad 4,2 tys. wniosków o zaświadczenia i sprawdzono ponad 20 tys. danych z firmowych systemów. Ta skala pokazuje, że wprowadzenie tego innowacyjnego narzędzia było efektywnym rozwiązaniem. Tym bardziej bardzo się cieszymy, że zostało docenione przez zewnętrznych ekspertów, w kategorii Nowoczesne technologie w HR.